Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Je vindt het antwoord hier. Voor verdere vragen kan je gerust bij ons terecht via het contactformulier

Hoe kan ik me inschrijven voor de afstandstolkendienst?

Klik hier en vul het formulier in, daarna zul je tijdens de werkuren van het CAB de gegevens om in te loggen via e-mail krijgen.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat kan ik doen?

Ga naar het startscherm in de afstandstolk-app. Onderaan kan je op de optie 'Ben je, je wachtwoord vergeten' klikken. Vul in het kader je e-mailadres of je gebruikersnaam in. Daarna zul je een e-mail ontvangen met een link. Klik op die link om je wachtwoord opnieuw in te stellen.

Ben je ook je e-mailadres en je gebruikersnaam vergeten? Stuur dan een mail naar afstandstolk@cabvlaanderen.be.

Hoe kan ik een afspraak boeken bij de afstandstolkendienst?

Dat doe je door naar de website van tolkaanvraag te surfen. Je volgt de normale procedure om een tolk te boeken, maar je duidt nu ‘afstandstolk’ aan. Een afspraak boek je minstens 24 uur op voorhand.

Het is niet mogelijk een afspraak te boeken tijdens de middagpauzes (12:30 tot 13:30)

Hoe kan ik een afstandstolk bereiken?

Je kan de afstandstolk via de afstandstolk-app bereiken. Open de app en klik op de gewenste knop of klik hier rechtsboven op BEL NU. 

Ben je niet doof? Je kan de afstandstolk bereiken op het nummer: 09 352 01 12. Je hebt zelf de afstandstolk-app dus niet nodig. De afstandstolk kan wel enkel verbinding maken als de dove persoon de app geopend heeft en je zijn gebruikersnaam kent.

Wanneer mag ik de optie ‘Nood-Coronavirus’ gebruiken?

Dat mag enkel in dringende gevallen. Als je bijvoorbeeld dringend de huisarts, het ziekenhuis, de Coronavirus infolijn moet bereiken. Wanneer je op ‘Nood-Coronavirus’ klikt zul je de wachtrij voorbij kunnen steken en wordt jouw oproep als eerste beantwoord. Je kan de noodlijn niet gebruiken voor niet-dringende oproepen. Als de afstandstolk merkt dat jouw oproep geen noodgeval is, zal je opnieuw in de wachtrij worden gezet.

Kan ik via de afstandstolkendienst naar het buitenland of in een andere taal bellen?

Ja, uitzonderlijk is het mogelijk om naar het buitenland te bellen of tussen een andere taal en Vlaamse Gebarentaal te tolken, maar dat kan enkel op afspraak. Een afspraak maak je minstens 24 uur op voorhand via de website van tolkaanvraag. De aanvraag zal dan intern bekeken worden, zodat de tolk de andere taal goed beheerst.

Wat doet een afstandstolk?

Een afstandstolk vertaalt gesproken Nederlands naar Vlaamse Gebarentaal (VGT) en omgekeerd. Het is ook mogelijk dat de afstandstolk van geschreven Nederlands naar gesproken Nederlands en omgekeerd tolkt.

Een afstandstolk zit in een tolkencabine in het CAB en maakt via telefonie en videochat contact met twee gebruikers die zich ofwel op dezelfde plaats ofwel op een andere plaats bevinden. 

Hoe verloopt een gesprek via de afstandstolk?

Als dove persoon bel je via de afstandstolk-app naar de afstandstolk. Je geeft aan welke persoon je wenst te bereiken en geeft het telefoonnummer door. De afstandstolk belt die persoon op en tolkt jouw gebaren naar het Nederlands. Alles wat de persoon aan de andere kant van de lijn zegt zal je dankzij de afstandstolk in Vlaamse Gebarentaal te zien krijgen. 

Als je niet doof bent en een dove persoon wenst te bereiken bel je naar het telefoonnummer: 09 352 01 12. Geef dan de naam van de dove persoon door aan de afstandstolk. De afstandstolk zal wat je zegt naar gebarentaal omzetten. De dove persoon ziet wat er gezegd wordt in Vlaamse Gebarentaal op een scherm. De dove persoon reageert in Vlaamse Gebarentaal en jij krijgt alles in het Nederlands te horen.

 

Kan de afstandstolk ook met tekst werken?

Ja, een schrijftolk vertaalt gesproken Nederlands naar tekst en omgekeerd. Met een speciaal toetsenbord kan de tolk op spreektempo typen. Een schrijftolk krijgt tekst toegestuurd en zet die telefonisch om naar spraak. Wat de persoon aan de andere kant van de lijn zegt, zal de tolk opnieuw naar tekst omzetten en doorsturen.

In welke situaties kan ik een afstandstolk inzetten?

Er zijn veel situaties waarin het handig is om een afstandstolk in te schakelen. Via een afstandstolk kan je bijvoorbeeld:

  • een telefonische afspraak maken bij je huisarts;
  • een kort overleg met je baas hebben;
  • een fijne babbel met een collega tijdens de middagpauze hebben;
  • een leuk telefoongesprek met je (groot)ouder hebben;
  • een afhaalmaaltijd telefonisch bestellen.

Er zijn nog veel meer mogelijkheden. Een gesprek via een afstandstolk duurt maximaal 30 minuten lang.

Kan ik gratis een afstandstolk inzetten?

Ja, de afstandstolkendienst is dankzij de steun van het VAPH en de VDAB helemaal gratis. Om de afstandstolkendienst in de toekomst gratis te houden en te kunnen uitbreiden vragen we aan alle tolkgebruikers om vijf tolkuren te doneren (je kan kiezen tussen A-uren of L-uren). Wil je de afstandstolkendienst steunen? Je kan je inschrijven via het toelatingsformulier.

 

Kan ik mijn tolkuren bij een gesprek via een afstandstolk behouden?

Ja, een afstandstolk inzetten heeft dus het voordeel dat jij je tolkuren kan houden. Je kan daardoor makkelijk een kort gesprek via een afstandstolk hebben zonder daarvoor een volledig tolkuur te moeten afgeven. Het CAB vraagt enkel om een forfait van vijf tolkuren te doneren om de afstandstolkendienst te ondersteunen. Dat kan je éénmalig doorgeven via ons toelatingsformulier.

 

Wanneer kan ik een afstandstolk bereiken?

De openingsuren en geboekte afspraken vind je hier.

Hoe vaak kan ik een afstandstolk bellen?

Je mag zo vaak een afstandstolk opbellen als je zelf wil. Dat kan zelfs verschillende keren per dag en dat telkens maximum 30 minuten lang per gesprek. Op die manier kunnen we lange wachttijden vermijden. 

 

Kan ik eindeloos bellen?

Een gesprek via een afstandstolk duurt maximum 30 minuten lang. Op die manier probeert het CAB iedereen aan de beurt te laten komen en lange wachttijden te vermijden. Je mag wel zo vaak als je zelf wil een afstandstolk bellen.

Blijft mijn gesprek via de afstandstolk geheim?

Ja, net als andere tolken heeft een afstandstolk door de deontologische code zwijgplicht. De volledige deontologische code vind je hier

Kan ik een afstandstolk inzetten als beide partijen zich op dezelfde plaats bevinden?

Ja, je kan zowel een afstandstolk gebruiken voor twee partijen die zich op dezelfde plaats bevinden als voor twee partijen die zich op verschillende plaatsen bevinden. Daarvoor kan je de afstandstolk app downloaden. Je kan een afstandstolk bellen via je smartphone, tablet, laptop, vaste computer, … Alles is mogelijk. Zet je toestel strategisch tussen jullie in zodat de gebaren goed zichtbaar zijn en de tolk alles goed kan horen.

Er werkt iets niet, wat moet ik doen?

Geen paniek, onze hulplijn staat voor je klaar. Stuur een mailtje naar afstandstolk@cabvlaanderen.be of klik in de app op ‘CAB hulplijn’. De hulplijn in de app is beschikbaar op dinsdag en donderdag van 8u30 tot 16u30.

Welke smartphone koop ik het best om te kunnen bellen met een afstandstolk?

Alle smartphones met Apple of Android als besturingssysteem zijn geschikt om via een afstandstolk te kunnen bellen. De meeste moderne apparaten hebben een kwalitatieve frontcamera. In de winkel kan je de camera van de toestellen even testen door bijvoorbeeld jezelf al gebarend op te nemen en naar het resultaat te kijken.

Ben je doof of zwaar slechthorend? Dan kan je via het VAPH een gedeeltelijke terugbetaling van je smartphone aanvragen.

Kan ik de afstandstolk app eerst eens testen om via een afstandstolk te bellen?

Ja, om een test uit te voeren klik je op ‘test mij’. Daar zul je kunnen zien of je (ingebouwde) webcam goed werkt en of jij zelf ook een duidelijk beeld te zien krijgt.

Waar kan ik de afstandstolk app downloaden?

Afhankelijk van welk toestel je hebt, kan je hieronder klikken om de download te starten. Voor Iphone of Ipad klik je op ‘Download in de App Store’. Voor computers of laptops klik je op ‘Download voor Windows’. Voor Google toestellen zoals Samsung, Huawei, Acer en LG klik je op ‘ontdek het op Google play’.
 

Ik heb een probleem met mijn firewall. Wat kan ik doen?

Bij goed beveiligde netwerken kan de firewall bij installatie en/of gebruik van de afstandstolk app voor problemen zorgen. Contacteer de hulplijn van het CAB via afstandstolk@cabvlaanderen.be

Mijn webcam werkt niet, wat nu?

Je kan kiezen voor de optie CAB VI TEKST zodat je kan schrijven in plaats van gebaren. Daarvoor heb je geen webcam nodig. 

Een goede webcam is wel belangrijk bij het gebarentolken opdat de tolk je gebaren duidelijk kan zien. Een ingebouwde webcam in je laptop, op je smartphone of tablet is zeker ook voldoende om via een afstandstolk te kunnen bellen. Alle nieuwe toestellen zijn tegenwoordig met een webcam uitgerust.